2024. január 31., szerda

A Budapest Nagyregény, ami nem regény

 

A Budapest Nagyregény grandiózus vállalás, mely Budapest egyesítésének 150. évfordulója alkalmából jelent meg 2023-ban.

A 23 kerület egyediségét, milyenségét, történetét lehetetlen egységesen bemutatni, ezért lehet csalódott, aki egyetlen történetet kívánt volna olvasni. A kötet természetesen nem regény, hanem novellagyűjtemény, így aki egyetlen fikciós alkotás olvasására készült, nem „kapta meg” azt, amit várt. A csillogó- villogó, élfestett, színes, látványos, igen, a giccses borítók és külcsín kedvelői ugyancsak vállukat rántva, orrukat felhúzva nézhetnek a borítóra, hiszen az nagyon puritánra sikerült. Igen, mint egy olyan tárgyé, aminek a belsejébe rejtett fehér lapokra nyomtatott fekete betűk hordozzák a lényeget. (Igen, a könyv nálam is szétesett, remélem az új kiadás már megkíméli ettől olvasóját.)




A 23 szerző természetesen szerteágazóan sokféle.

Ez a diverzitás megmutatkozik az életkortól kezdődően a munkájuk során preferált műnemiségen, műfajiságon túl a stílusukban, a kerületek megjelenítésében. Az elkészült szövegeket a város mellett összeköti az is, hogy mindegyikben van idősíkváltás, azaz legalább két történetegysége van, amelyeket néhány, vagy jónéhány év választ el egymástól. Emellett vannak karakterek, melyek több kerületnél szerepelnek, illetve többször felbukkan utalás James Joyce Ulysses című regényére.

Az egyes kerületekben játszódó események, a városrészeket megjelenítő történetek, mozzanatok a helyszínek mellett és helyett sokszor az ott élő, oda költözött, ott idegen vagy otthonos embert állítják a középpontba. Majdnem minden Magyarországon, vagy a világ más pontján született magyarnak van Budapest-képe, élménye, emléke, viszonyulása a fővároshoz. A kötet szerzőinek is. Ők ezt az összetett érzetet és tapasztalatot az adott kerület történetébe ágyazottan örökítik meg.

Az olvasó érzéseit az egyes fejezetekkel kapcsolatban nagyban befolyásolják önnön emlékei, tapasztalatai a város adott részéről. Ahol boldog éveket töltött, arról azt kívánja, valahogyan ez jelenjen meg a szövegben, és ugyanígy, ahol valami fájó esett meg vele, abba a fejezetbe ezt a változást, a szomorúságot vetíti előre. Úgy gondolom, amiatt is lehet sok csalódott olvasó, mert hiába keresi saját Budapest érzetét a szövegekben.

Önnön életem folytán (többek között) a 4., 10., 13. fejezetet olvastam kíváncsian.

Újpest fejezetét Tompa Andrea írta, melynek az Andor látogatása címet adta. a címszereplő Andor, politikus, akinek húsz év után, nem önszántából ugyan, de az újpesti pártirodában folytatódik pályafutása. (Természetesen) előítéletekkel telve érkezik, majd szinte észrevétlenül és akaratlanul máris egy szimbolikus üggyel kell foglalkoznia. Az ügy (új botlatókövek elhelyezése) kicsinyítő tükörként mutat rá a kerület (vélt) tulajdonságaira: a jelenlévő lokálpatriotizmusra, a lakók sokféleségére, tenni vágyására, hagyományhoz kötöttségére, problémamegoldó készségükre, kezdeményező mivoltukra.

A 10. kerületet Mán-Várhegyi Réka öntötte szavakba, a fejezet címe: Vonatkozó naplórészletek. Ez a szöveg egy kislány szemszögéből mutatja be azt a szinte megfogalmazhatatlan változást, amit számára az Erdélyből a kerületbe költözés jelentett. Sokat elmond a viszonyulásáról, hogy annak nevét nem írja le naplójába: „nem írom le, mert csúnya” (190. oldal.) Tetszik ebben a részben az, ahogyan a gyermeki nézőpont abban is érvényesül, hogy úgy tűnik, mintha a mondatokat valóban egy Barbie-házzal játszó, kisiskolás kislány írta volna.

A 13. kerület szerzője Németh Gábor, a címe: Zsidó nyaralás. A fejezet egyik idősíkja a jelen, míg a másik a vészkorszak, amikor is a kerület, a Pozsonyi út védett házai sokak életét mentették meg. A főszereplő egy idős, 86 éves építész, Tábori, aki Amerikába emigrált, és a jelenben visszalátogatott az egykori teraszra, ami mára szinte semmivé, leromlott állapotúvá vált, de jógázásra épp alkalmas terület. A fiatal jógázó nő, Lili és Tábori párbeszéde nemcsak az épület, hanem a társadalmi érintkezés szabályainak teljes változásáról tanúskodik. (Érdekes, hogy Tábori alakja egy másik novellában is megjelenik, ezt a szöveget Zuglóról írta Tóth Krisztina. A 14. kerület története a vidámparkhoz, témája a szocialista életlehetőségekhez és a családi élethez kapcsolódik.)

Szeretném még megemlíteni a Háy János-írta 12. egységet, melyben egyszerre van jelen éles társadalomkritika az emberi kapcsolatok megjelenítésében és egyfajta fájdalmas viszonyulás korunk emberi problémáihoz, különösen a család atomizálódásához.

Ezeken kívül a többinél jobban megmaradtak még bennem az 1. (Cserna-Szabó András), a 17. (Grecsó Krisztián) és a 18. (Dunajcsik Mátyás) kerületet megjelenítő részek.

(A kötet kölcsönözhető az iskolai könyvtárból.)

 (Budapest Nagyregény, Budapest Brand, 2023)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése