Tarpay Patrik
beszámolója a beszélgetésről
Egy esős, kompetenciamérős hétfő
volt, amikor ellátogatott hozzánk, a Könyvesbe Kemény Zsófi, slammer, író,
költő. Családias és kellemes hangulatban beszélgethettünk a fiatal
polihisztorral. Tökéletesen illő ez a szó, hiszen Kemény Zsófi mindenféle
kreatív, művészi tevékenységben jeleskedik: tizenéves korától ír verseket,
regényeket, zenél, nyer országos Slam Poetry bajnokságokat; műsort vezet,
illetve a nemrég megjelent Cicaverzum
forgatókönyvírója is. Eddig két verseskötete (Nyílt láng használata, Most vagyok soha) és három regénye (Én még sosem, Rabok tovább, Az aranykor
fénykora) jelent meg, illetve az Értetek
teszem című könyvét közösen írta Kondor
Vilmossal, a kortárs magyar irodalom egyik legkiemelkedőbb
krimiírójával. Mindemellett számos antológiának állandó résztvevője és
összeállítója is.
Személyesebb rajongói kötődésem
is van Zsófihoz, hiszen mióta 2022-ben rátaláltam egy Slam Poetry fellépésére,
megszállottja lettem munkásságának, és a tavaly júniusi Ünnepi Könyvhét keretei
közt beszéltem meg vele ezt a márciusi alkalmat iskolánkba. Az „interjút”
ugyanannak kapcsán kezdtem, ami által felfedeztem őt. Így emlékezett vissza
azokra az időkre: „A slammelés igen közel
áll a szívemhez, hiszen ott kezdődött minden, ott ismertem meg számos kollégámat
(és egyben barátaimat is), akikhez máig szoros szálak fűznek és akiknek örökké hálás
leszek. A közösséget egy befogadó, szerető családként – amolyan
,,kikeltetőként” – tudnám jellemezni, akik nem kiközösítenek azért, mert
különcnek érzed magad, hanem megtapsolnak, mert kiállsz a színpadra és elmondod
mindezt. Nem sokan tudják, de Juhász Marci is slammerként kezdte, akit a média
ma már Dzsúdlóként ismer. Ha jól emlékszem, Schwarz Ádám is slammelt, mielőtt
Beton.Hofi lett belőle”. Zsófi beavatott minket abba is, hogy jelenleg egy
trap albumon és egy új regény vázlatán dolgozik.
Ezután a lírai tevékenysége
bevezetéseként felolvasta Bozótirtás
című költeményét az újabb verseskötetéből. Kapva az alkalmon, megkérdeztem,
hogy az imént említett könyvének borítóképén látható festmény hogyan kötődik
Zsófihoz. A következőt válaszolta: „Egyszer
egy barátom mutatott egy képet Batthyány Gyulától, amely egy magas, vékony nőt
ábrázolt; barna haja volt és kutyája. Ezután találtam rá a Fiatal udvaroncra és akkor azt hittem,
hogy az udvaronc a női udvari bolondot jelenti. Ennél jobban azonosulni sem
tudnék vele!”. Ezt követően kitértünk a különböző műnemek alkotási
folyamatai közti különbségekre és azonosságokra, hiszen fontos megemlíteni,
hogy vendégünk költészetére jellemző az erős vershelyzet és mind regényeiben,
mind verseiben megjelenik a könnyen elképzelhető, találékony, vizuális
fogalmazás.
A következő kérdéseink Zsófi epikai tevékenysége felé irányultak. Túlnyomó mértékben a legutóbbi kísérleti regényéről, Az aranykor fénykoráról beszélgettünk, hiszen számtalan aspektusból lenyűgöző alkotás. A történet a személyiségek függőségekben való feloldódásáról, a szorongásról, a látszani akarásról és persze az ezeket átélő, húszas éveiket taposó (helyenként nihilista) karakterekről szól. Nem túlzás azt állítani, hogy ez a mű egy kuriózum, hiszen a szereplők a jelenünk Y generációjáról mutatnak kritikát olyan közelről, amilyen közelről csak lehetséges; mindemellett az elbeszélés több különálló, mégis sokszor összebogozódó szálon, sőt három idősíkon is fut. Az események igeidejűségeire Kemény Zsófi kreatív és fantasztikus trükköket talált ki, például van egy olyan szereplő, akinek története jövő időben van megírva.
Az utolsó nagy témakörünk a film
és a televízió világa, azon belül is Zsófi szakterülete, a forgatókönyvírás
volt. Bepillantást nyertünk a közelmúltban megjelent Cicaverzum c. nagyjátékfilm forgatásának hangulatába, körülményeibe,
ezek mellett szintén rávilágítást kaptunk a forgatókönyvírás szépségeire és
szépséghibáira is. Az utóbbiról így nyilatkozott Zsófi: „A forgatókönyvírás nem egy kegyes dolog. Valamiért nem tudatosult még
az emberekben, hogy ez is valakinek a munkája, mint például a fénytechnikusoknak
a világítás és a lámpák beállítása. Abba senki sem köt bele, viszont a
forgatókönyvbe mindenki úgy érzi, hogy jogosultsága van beleszólni”. Ezeken
kívül a művésznő szintén mesélt a gyerekkori, színfalak mögötti élményeiről,
melyek édesanyjának köszönhetőek, aki a Barátok
közt dramaturgja volt. Említett példákat a múltbéli sorozatokban való
háttérbeli szerepéről is, sőt beszélt jövőbeli filmes terveiről, kiadókkal
folytatott közös munkájáról is.
Ez a Rendhagyó Irodalomóra rendkívül megragadó és inspiráló volt. Nagyon hálás vagyok a lehetőségért, hiszen Kemény Zsófi egy igazán különleges, intelligens és magával ragadó személyiség, akivel nagyon kellemes és felemelő érzés volt beszélgetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése