2023. március 29., szerda

Irodalom Másképp – diák- és tanárszemmel

 

Az Irodalom Másképp verseny ebben a tanévben is két fordulóból állt. Az első megmérettetés során egy választott kortárs irodalmi kötetről kellett ajánló kritikát írniuk a vállalkozó szellemű diákoknak.

Iskolánk döntőbe jutott 12. C osztályos tanulója, Papp Csenge összefoglalója a második fordulóról: 

A verseny döntőjére március 25-26-án került sor a budapesti Eötvös József Gimnáziumban. A feldolgozandó téma a ,,Lágertörténetek” elnevezést kapta. Erre két regény (Kertész Imre: Sorstalanság, Visky András Kitelepítés) és az ajánlott szakirodalom elolvasásával kellett felkészülni.



A közeg rendkívül bensőséges és baráti volt, csupa nyitott, irodalomkedvelő emberrel találkozhattam. Szombat reggel tanulói szemináriumokon vehettünk részt, két mentor vezetésével. A feladatlapokat is ekkor osztották ki, amiknek kidolgozására, mintegy 24 óra állt rendelkezésünkre, néhol étkezésekkel vagy egy esti játékkal megszakítva. Én személy szerint nagyon jól éreztem magam. Az előző évről ismerős arcokkal hamar egymásra találtunk, volt lehetőségünk jobban megismerni egymást. Az esszét és a szövegkollázst szinte egész éjszaka írtuk, alvásra nem igazán jutott idő, aminek a hiányát másnap jócskán megszenvedtük például az író-olvasó találkozón.

A meghívott, Dániel András személye kissé oldotta a lágervilág körül keringő gondolataink okozta stresszt. Kissé zavaró volt, amikor az ő könnyed stílusát figyelmen kívül hagyva nagyon nyakatekert kérdéseket tettek fel neki.

A nap végén került sor az eredményhirdetésre, ami kicsit elhúzódott, de nem bántam, sem ezt, sem azt, hogy nem nyertem semmit, mert értékes embereket ismerhettem meg, velük viszonylag sok időt tölthettem el és részletesebben foglalkozhattam két izgalmas művel, a Kitelepítéssel és a Sorstalansággal. Bátran kijelenthetem, hogy a Kitelepítés volt az utóbbi időben a legmeghatározóbb olvasmányom. Soha nem nyűgözött még le ilyen mértékben egy karakter, mint azt a könyvben szereplő Júlia tette. Egy csöppet sajnálom, hogy nem tudtam úgy megvalósítani az ötleteimet, ahogyan azt szerettem volna, (az biztos, hogy az időbeosztást nagyon meg kellene tanulnom végre). Mindenesetre nagyon tanulságos és élvezetes verseny volt, ha hamarabb értesülök róla, biztosan mentem volna már akár kilencedikben vagy tizedikben, sajnálom, hogy többet már nem mehetek. Nagyon ajánlom a többi diáknak, hogy amíg van lehetőség menjenek, kár kihagyni. 



Az Irodalom Másképp verseny a tanár szemével:

A verseny döntőjében a felkészítő tanárok sem maradtak szakmai programok nélkül. Szombaton és vasárnap is részt vehettünk a regényekhez kapcsolódó szemináriumokon, melyet Lakatos István középiskolai tanár és Mészáros Márton egyetemi oktató tartott. A foglalkozásokon többek között a lágert mint teret, az emlékezés szubjektivitását, a szövegekben fellelhető fordított nevelődési helyzetet, a hazatérés ambivalenciáját elemeztük.

Szintén mindkét napon sor került tanári szakmódszertani „órára”. Az első alkalommal Tóth László számolt be az általa az Apáczai Gimnáziumban vezetett vitaszakkörről, annak tanórai keretek közötti megvalósíthatóságáról. A feladatokat kipróbálva megtapasztaltam, milyen magasfokú koncentrációt, egyéni és csapatmunkát igényel az eredményes disputa.

Vasárnap Gyeskó Ágnes vezetésével megtudhattuk, hogyan, milyen módszerekkel nyerhet teret az irodalomórán az irodalomterápiás szemlélet. Számomra érdekes és izgalmas, ahogyan a szövegvilágok lehetőséget adnak a tanulóknak (és nem csak nekik) saját érzéseikről beszélni, vagy akár írni is azokról. Az érzések kifejezése pedig utat nyithat a megértéshez, a problémák megoldásához.

Csengéhez kapcsolódva, vele egyetértve szeretném még megjegyezni, hogy a befogadó, barátságos, irodalomszerető közeg nagyon inspiráló volt, magam is bátorítok Mindenkit, hogy vegyen részt a jövő évi Irodalom Másképp versenyen.

További részletek: https://www.facebook.com/e5vosszervezes


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése