Mindenszentek
E mai napon, szeretteim, mind valamennyi szenteknek emlékezetét egy
közös ünneplésnek vígságával üljük. Mert hitvallásuk minél szilárdabb
volt a szenvedésben, annál ragyogóbb most a tisztességben. […] Lépjünk
mi is erre az útra, siessünk a mennyei hazába, melynek polgárai közé
felvétettünk! (Beda Venerabilis)
A mindenszentek
vagy mindenszentek napja (latinul Festum
Omnium Sanctorum) azon üdvözültek ünnepe, akiknek nincs külön emléknapjuk,
melyet a keresztény országokban november 1-jén
tartanak. A katolikus és az ortodox keresztény egyházak ünnepe Magyarországon
2000-től újra munkaszüneti
nap.
Mindenszentek napja
nem tévesztendő össze a halottak napjával, amit a következő napon, november 2-án
tartanak. Estéjét a halottak estéjének (halottak vigíliájának) is nevezik, ilyenkor sok
helyen hosszan, akár 1-2 órán át szólnak a harangok a holtak
emlékezetére.
A keresztény
mindenszentek ünnepe összekapcsolódott az ősszel tartott ősi kelta
Samhain
pogány ünneppel. A Samhain jelentette az újév, valamint a tél kezdetét. A
keresztény közösségek a hetedik századtól egyes helyeken elkezdtek ünnepet
tartani az elhunyt valamennyi katolikus szent tiszteletére. A pogány halottakra
emlékező ünnep Mindenszentek ünnepeként élt tovább. A kelták úgy hitték, hogy
az ünnep éjszakáján az előző évben meghalt emberek lelkei összezavarhatják az
élők életét, mivel a lelkek ezen az éjjelen vándorolnak a holtak birodalmába.
Az emberek a szellemeknek ételt és állatot áldoztak, hogy megkönnyítsék a
vándorlásukat. Britanniának Rómával való kapcsolata idején két rokon római
ünnep is elvegyült a kelta hagyományokkal, úgyhogy mai állapotában ez az
autentikusnak ismert kelta ünnep komoly mediterrán elemeket tartalmaz. Az első
a római Feralia,
a holtak emléknapja (innen a holtakról való emlékezés rituáléja), a másik pedig
Pomonának, a gyümölcstermésért felelős
lénynek a napja (az ő szimbóluma volt a sok
alma).
A
kereszténység elterjedésekor az őskeresztény gyakorlat az volt, hogy a Biblia
kijelentéseivel ellentétes ünnepeket nem fogadtak el, így lehetőség szerint a
keresztény szokásokat a pogány ünnepekhez igazították azok elsorvasztása
helyett. Így ez a pogány ünnep a keresztény mindenszentek ünnepe lett (omnium sanctorum). III. Gergely pápa a 8. században a korábban május 13-án ünnepelt Szűz Mária és a mártírok
emléknapját október 31-re helyezte át. Írországban ez az éjszaka All Hallow's Eve, „Mindenszentek éjszakája” nevet kapta. November
első napja volt az ünnepnap, All Saints'
Day (All Hallow's Day, Szentek napja).
Később ez a kettő sok helyen összemosódott.
Fra Angelico: Mindenszentek |
A hagyomány
szerint VI. Leó bizánci császár terjesztette ki
az ünnep hatályát a vértanúkról minden szentre, miután templomot emeltetett
szent életű felesége emlékére. Mivel azt nem engedték, hogy a templomot a
császárnénak szenteljék, León úgy döntött, hogy a mindenszenteknek dedikálják.
Sok európai országban – köztük Magyarországon és valamennyi magyarlakta területen – szokás, hogy az emberek meglátogatják és rendbe teszik elhunyt hozzátartozóik sírját, virágot visznek és gyertyát , mécsest gyújtanak mindenszentek, illetve halottak napján.
A gyertya fénye az örök világosságot
jelképezi, a katolikus egyház szertartása szerint a temetők nagy keresztjénél, a mindenki
keresztjénél elimádkozzák a mindenszentek litániáját, és megáldják az új
síremlékeket. Magyarország egyes vidékein régebben harangoztattak is a család
halottaiért. Magyarországon a sírok virágokkal és koszorúkkal való feldíszítése
a 19. század elejétől terjedt el német katolikus hatásra. E szokást nem csak a
katolikusok, hanem a protestánsok és a nem hívők is átvették.
A magyar népi
kalendárium szerint Márton napja a paraszti év végét is jelentette, mert
ilyenkor zárták le az évente megismétlődő mezőgazdasági munkákat és ekkor vette
kezdetét a természet téli pihenő időszaka. Ezen a napon tilos volt a munka,
egyes helyeken az egész „halottak hetében”. Szent Márton napján választottak bírót,
fogadtak cselédet a következő évre. Csíkszéken
több népszokás csatlakozik hozzá: több helyen kenyeret sütnek a szegényeknek (Isten-lepénye, halottak lepénye), máshol külön helyen gyertyát gyújtanak az
elfelejtett lelkeknek, november 3-án pedig engesztelő körmenetet
tartanak.
Spanyolországban és Mexikóban szokás, hogy ezen a napon felajánlásokat (ofrendas)
tesznek. Spanyolországban hagyományosan ezen a napon előadják a Don Juan Tenorio című
darabot.
Az angolnyelvű országokban hagyományosan elhangzik William
Walsham How For All the Saints (Minden szenteknek) című himnusza. A legnépszerűbb
dallam a himnuszhoz a Ralph Vaughan Williams szerezte Sine Nomine.
Requiem aeternam dona eis Domine, et lux perpetua luceat eis.
azaz
Adj nekik Uram örök nyugodalmat és az örök világosság fényeskedjék nekik.
(A gyászmise kezdőmondata)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése