Színházba járni jó.
Ódzkodva
is. Kicsit félve is.
Ódzkodva,
mert a zenés színház, az azért nem „igazi” színház. Félve, mert a nagy
klasszikusok adaptációja mindig nehéz. A befogadás pedig szubjektív és kritikus.
Nos,
így mentem el a Vígszínházba Molnár Ferenc A Pál utca fiúk című regényének Dés
László, Geszty Péter és Grecsó Krisztián, Radnóti Zsuzsa és Marton László által
színpadra álmodott adaptációjára.
Jó
volt.
Mert
megmaradt benne mindaz, amiért 110 éve érdemes olvasni a Pál utcai fiúkat.
A
kamaszok már másmilyenek: nem járnak a grundra (vélhetően nem is tudják, mi
az), nem rágnak gittet (csak rágógumit, de az nagyon magányos a gittrágáshoz
képest), legfeljebb facebook-csoportokban fejezik ki összetartozásukat, és ott
küzdenek (?) meg egymással.
Ugyanakkor
számukra is a legfontosabb dolog a barátság, és remélhetőleg lassan felnőve
megtanulják, hogy a legeslegértékesebb dolog a világon a szabadság.
A
Pál utcai fiúk ilyen egyszerű.
Alapértékek:
összetartozás, felelősségvállalás, barátság, szabadságvágy.
Ezért
klasszikus. Ezért lehet 110 évvel a keletkezése után úgy színpadra vinni, hogy
tombol a közönség. S remélhetően az eufória múltával megmarad az, hogy volt
egyszer egy grund, amiért még meghalni is érdemes.
Ez
a színházi este azért lett felejthetetlen, mert megengedte, hogy újra átéljem a
sokszor olvasott szöveget, és megmutatta, hogy Még Mindig Nagyon Jó!
Érzékletes ismertetés: szöveg, kép, hang - látvány,arányosan. Megérdemli az alapmű s az előadás. Igazi kedvcsináló.
VálaszTörlésEgyáltalán, jó, hogy van ilyen blog: alkotó pedagógusok - alkotó pedagógia.
Gratulálok a "Működtetőknek".
Sz. Tóth Gyula