1929-ben ezen a napon vetett véget életének Osvát Ernő, a Nyugat című folyóirat legendás hírű szerkesztője, aki nélkül a lap és a századelő irodalma is (minden bizonnyal) más utat járt volna be.
Irodalmi és színházi kritikák írásával kezdte pályafutását,
1902-től egy évre átvette a Magyar Géniusz szerkesztését. 1905-ben Fenyő
Miksával együtt elindította a Nyugat elődjének számító, csak néhány
számot megélt Figyelőt, mely a későbbi szerzői és szerkesztői gárda
alapját adta: itt volt már Ady, Kaffka Margit, Kosztolányi, Gellért
Oszkár.
A Nyugatindulásakor hozzájuk csatlakoztak új felfedezettjei, köztük
Móricz, Babits, Füst Milán, Tersánszky. Működése alatt legfontosabb
feladatának tekintette új tehetségek felfedezését; a legtöbb támadás is
emiatt érte. Elvei mellett következetesen kitartott, akár saját
egzisztenciája vagy a Nyugatfennmaradása kockáztatásával is. Hatvany
Lajossal 1912-ben párbajig éleződött a szerkesztés körül támadt
nézeteltérésük.
A Nyugatot élete végéig Osvát szerkesztette, függetlenül attól,
hogy a neve hogyan szerepelt a címlapon. Kizárólag ennek a
tevékenységnek élt, ő maga szinte semmit nem írt többé.
1923-ban, működésének 25. évfordulóján a Vígszínházban, majd egy
összevont Nyugat-számban 90 pályatársa köszöntötte, de az irodalmi közeg
változásai, a szerkesztőségen belül élesedő konfliktusok felőrölték
erejét. Magánéleti tragédiák is érlelték végső elhatározását: tüdőbeteg
leányának halálát követően szíven lőtte magát.
"Az ő kritikája elsősorban az élet szolgálatában
állott. Nem hiszem, hogy élt valaha is ilyen életszerű kritikus. Minden
volt számára a kézirat, melyet bírált, akkor nem számított se ő, aki
olvasta, se az író, aki írta, csak az érték. Emellett lázasan izgatta az
az ember, aki írta, sőt tulajdonképpen csak ez izgatta, ennek az
embernek az élete… Minden foglalkoztatta, ami rá vonatkozott, hónapos
szobája, keresete, cigarettája, kalapjának alakja, nyakkendőjének színe,
kötése, csatja, egészen a kicsinyességig. Olyan kapcsolatban állt az
összes írókkal, legtávoliabbakkal is, akikkel sohasem érintkezett, mint
más a családja tagjaival, a legközelebbiekkel… Ítéletei a legteljesebb
személytelenség és a legteljesebb személyesség szerencsés vegyülete,
elfogulatlanság és elfogultság, irodalom és élet, elmélet és gyakorlat,
ige és tett együtt, eszme, vérrel összeragasztva, s ezért oly
helytállóak, jövőbe mutatóak. Kritikusi nagysága abban rejlik, hogy
titokzatos módon, melynek kulcsa egyéniségében lelhető, mindig helyes
mértékkel forrasztja az ellentétes elemeket eleven ötvözetté. Alkotó
ítéletei voltak…." (Kosztolányi Dezső)
(Forrás és további információk itt.)
Osvát Ernő kézírása |
Nos igen, a helyes mérték. A művészi érték. Az irigylésre méltó magabiztosság. Így születnek remekművek. Nekünk, kései utódoknak. Követhető példa vajon?
VálaszTörlés