Az idei filmfesztivál hivatalos plakátja |
A 68. cannes-i filmfesztivál honlapján ma délután közzétett hír szerint az idei fesztivál nagydíját Nemes Jeles László Saul fia című alkotása nyerte el. (A hivatalos bejelentést itt olvashatjátok.)
A film az elmúlt napokban már két díjat elnyert: a filmkritikusok díját (a FIPRESCI-díjat) és az ún. Francois Chalais-díjat, amit egy egy héttagú francia újságírókból és filmes személyiségből álló zsűri ítél oda minden évben egy aktualitása miatt is fontos filmnek.
A Saul fiát már a fesztivál első hétvégéjén bemutatták, és nem túlzás azt állítani,
hogy a cannes-i filmünnep első napjai alatt mindenki a magyar
alkotásról beszélt. A holokausztot új megvilágításba helyező filmet, a
rendezőt, Nemes Jeles Lászlót,
Nemes Jeles László (balra) átveszi a nagydíjat |
és a főszerepet alakító Röhrig Gézát már akkor nagyon nagy esélyesnek
kiáltotta ki mindenki, többen még a legfőbb díjat, az Arany Pálmára is
méltónak találták a művet.
A cannes-i filmfesztivál kilenc tagú zsűrije vasárnap délelőtt ült össze, hogy döntsön a hét kiosztandó
díjról.A fesztivál szabályzata szerint a kilenctagú zsűrinek az Arany
Pálmáról, a Nagydíjról, a rendezés díjáról, a zsűri díjáról, a
forgatókönyv díjáról, valamint a legjobb női és férfi alakítás kategóriájában kell szavaznia. Csak egyetlen díj adható megosztva, de az
nem lehet a fődíj, az Arany Pálma. Lényeges szabály az is, hogy egy
film csak egy díjat kaphat. Mindegy egyes díjról a vita után titkos
szavazással döntenek a zsűritagok, s a díjat elnyerő filmnek abszolút
többséget kell kapnia, azaz legalább öt szavazatot a kilencből. (Forrás itt.)
"A Saul fia története szerint a címszereplő Saul (Röhrig Géza) egyike a
krematóriumokban dolgozó sonderkommandósoknak. Társai tudják, hogy
bármelyik pillanatban kivégezhetik őket, fegyvereket gyűjtenek és
lázadást szerveznek. Saul viszont az elégetésre váró holttestek között
felfedezni véli saját fiát, és ettől kezdve a férfit a menekülés helyett
egy másik lehetetlen küldetés élteti: elhatározza, hogy kicsempészi a
testet és keres egy rabbit, hogy méltó módon eltemethesse a gyermeket." (Forrás és részlet a filmből itt.)
"Nem titok már, hiszen a rendező Nemes Jeles is hangsúlyozta
mindenhol, hogy a Saul fiában megelevenedő történet és látvány az
elsőtől az utolsó percig az ember szintjén akar maradni, és végig csak a
főszereplővel halad.
Jelenet a filmből |
Hogy a kamerát csak az érdekli, ami Sault is
érdekli. De ez az alkotói szándék nem azt jelenti, hogy mindent csak
Saul szemével látunk. A kamera inkább Saul belső látását tolmácsolja:
amikor mindenféle érzés nélkül menetel a tábor falai között, általában
hátulról, csak a tarkóját látjuk, amikor azonban valamilyen
vészhelyzetbe, vagy döntéshelyzetbe kerül, szemből, "kívülről" is
meglátjuk az arcát. Mintha Nemes Jeles és operatőre, Erdély Mátyás csak
azt akarná megmutatni, hogy az ember csak az élesebb szituációkban látja
magát kívülről, máskor lefele hajtott fejjel, rezzenéstelen arccal
végzi a dolgát.
Nemes Jeles és alkotótársai nem álltak elő forradalmi
ötlettel, hiszen láthattunk már hasonlóan egy emberre, nézőpontra
koncentráló drámát, például a rendező által is emlegetett Az ember gyermekét, vagy a grandiózusabb, de mégis csak egy dilemma, egy szereplő köré felhúzott Birdmant.
Mégis a filmet nézve, úgy tűnik az alkotók még az említett példáknál is
jobban, görcsösebben ragaszkodtak ahhoz, hogy ez a film csak Saulról,
és az ő céljáról szóljon.
Röhrig Géza Saul szerepében |
Nincs moralizálás, nincs történelmi lecke-felmondás. Nincsenek
"igazi" színészek sem. Mindenki csak mozog, és nem játszik a kamera
előtt. Pont ez teszi a filmbéli tábort még ridegebbé, fojtogatóbbá –
egyben, fura mód hihetőbbé is.
Röhrig Gézától, a Sault alakító
színésztől bőven elég egy-egy tekintet, és máris megsejthetők az őt
belülről feszítő kérdések, játékának legnagyobb erénye, hogy nem csak
hőse, de antihőse is olykor a filmnek. Saul ugyanis többször is
megkérdőjelezhetően cselekszik. A nézőnek így aztán esélye sincs arra,
hogy bárkivel szimpatizáljon, főleg úgy, hogy a mellékszerepekben
felbukkanó karaktereket éppoly önös érdekek vezérlik, mint Sault." (Forrás itt.)
A filmet nálunk június 11-én mutatják be.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése