Mert olvasni jó.
Mindig. Egy kicsit nehezebb, ha kanonizált mű, vagy például, ha Nobel-díjas. Mert
egyfelől a mélyen tisztelt Ítészek biztosan értenek hozzá. Másfelől: a mélyen
tisztelt Ítészek lehet, hogy másféle esztétikai értékek nyomán ítélnek. De
leginkább azért, mert a művészet befogadása a legszubjektívabb dolog a világon.
Nos, ezekkel a kérdőjelekkel kezdtem el az ismerkedést 2014 irodalmi
Nobel-díjasával: Patrick Modiánóval.
Akkor még nem
olvastam semmit tőle, de nagyon sürgető vágyat éreztem, hogy megtegyem.
Tanárként az alábbi mondat keltette fel a figyelmem: Nem szándékozott továbbtanulni, csak az
irodalom érdekelte.
Csuda dolog ez: csak az irodalom. Olvasóként pedig az, hogy
műveiben az önazonosság létrejöttének folyamatát kutatja. (Mint mindnyájan…)
Elsőként
A kis Bizsu című regényét olvastam el.
Aztán a Dora Bruderrel
folytattam.
Modiano stílusának legfontosabb jegye: a narrátor nem ítél, nem orientál, csak
mesél. Elmond egy történetet, amelyről nem is nagyon tudjuk, hogy valóban csak
fikció-e, vagy valójában dokumentarista. A gondolkodás, a múltba nézés, a
felidézés bizonytalanságával, (gyakran) feltételes módban, és sokszor: „talán…”.
Azt üzeni ez az elbeszélői stílus: lehet, hogy így volt, lehetett így is, de
lehet, hogy csak én láttam így. A valóság végül is nagyon relatív – miért ne
lehetne az az irodalomban is? Ez nagyon szerény alkotói magatartás, ugyanakkor
nagy szabadságot ad a befogadónak.
A kis Bizsu kulcsjelenete: « Minél hosszabban nézett zöld szemével, annál
világosabban láttam önmagamat. Egyszerű : hol volt, hol nem volt egyszer
egy alig tizenkilenc éves, gesztenyebarna hajú lány, aki itt üldögélt ezen a
kávéházi ülésen a place Blanche-on. Egy méter hatvan centi magas, tört fehér,
csavartmintás pulóver van rajta. Egy darabig még marad, aztán mindennek vége
lesz. Itt maradsz, mert még egyszer utoljára vissza akartál menni az időben,
hogy megpróbáld megérteni őt, az anyádat. Itt, a place Blanche elektromos
lámpafénye alatt kezdődött minden. Még egyszer utoljára visszatértél a
Szülőhazádba, a kezdőponthoz, hogy megtudd, vajon történhetett volna-e
másképpen. »
Ez a kérdés: történhetett volna-e
másképpen? A kis Bizsu élete, amely úgy alakult, hogy anyja alakította.
Alakította? Meddig tart a szülők hatása? És végérvényes-e? Mit viszünk
magunkkal örökre? És mi az, amiért már mi felelünk?
A másik mű, a Dora Bruder
első mondatairól a Vörös és fekete jutott eszembe. Az, ahogyan egy kétsoros
újsághírből Stendhal megalkotta e remekművet. Ebben a regényben Modiano egyes
szám első személyű narrációt alkalmazva, elindul az időben, hogy 1940
Párizsában megkeresse az eltűnt Dora Brudert.
Ahogyan egy másik munkájában
írja: „Az életben nem a jövőnek van szerepe, hanem a múltnak.” Hiszen mindenütt
azt kutatjuk: ki vagyok én?
Ha van kedvünk, járjuk be ezt az utat Modiánóval.
Közben sok mindent megtudhatunk magunkról is.
És azt is, amit Modiano
tud: a megismerés legjobb eszköze az irodalom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése