Az
Irodalom Másképp verseny ebben a tanévben is két fordulóból állt. Az első
megmérettetés során egy választott kortárs irodalmi kötetről kellett ajánló
kritikát írniuk a vállalkozó szellemű diákoknak.
Iskolánk döntőbe jutott 12. C osztályos tanulója, Papp Csenge összefoglalója a második fordulóról:
A
verseny döntőjére március 25-26-án került sor a budapesti Eötvös József
Gimnáziumban. A feldolgozandó téma a ,,Lágertörténetek”
elnevezést kapta. Erre két regény (Kertész Imre: Sorstalanság, Visky András Kitelepítés)
és az ajánlott szakirodalom elolvasásával kellett felkészülni.
A
közeg rendkívül bensőséges és baráti volt, csupa nyitott, irodalomkedvelő
emberrel találkozhattam. Szombat reggel tanulói szemináriumokon vehettünk
részt, két mentor vezetésével. A feladatlapokat is ekkor osztották ki, amiknek
kidolgozására, mintegy 24 óra állt rendelkezésünkre, néhol étkezésekkel vagy
egy esti játékkal megszakítva. Én személy szerint nagyon jól éreztem magam. Az
előző évről ismerős arcokkal hamar egymásra találtunk, volt lehetőségünk jobban
megismerni egymást. Az esszét és a szövegkollázst szinte egész éjszaka írtuk,
alvásra nem igazán jutott idő, aminek a hiányát másnap jócskán megszenvedtük
például az író-olvasó találkozón.
A
meghívott, Dániel András személye kissé oldotta a lágervilág körül keringő
gondolataink okozta stresszt. Kissé zavaró volt, amikor az ő könnyed stílusát
figyelmen kívül hagyva nagyon nyakatekert kérdéseket tettek fel neki.
A
nap végén került sor az eredményhirdetésre, ami kicsit elhúzódott, de nem
bántam, sem ezt, sem azt, hogy nem nyertem semmit, mert értékes embereket
ismerhettem meg, velük viszonylag sok időt tölthettem el és részletesebben
foglalkozhattam két izgalmas művel, a Kitelepítéssel
és a Sorstalansággal. Bátran
kijelenthetem, hogy a Kitelepítés
volt az utóbbi időben a legmeghatározóbb olvasmányom. Soha nem nyűgözött még le
ilyen mértékben egy karakter, mint azt a könyvben szereplő Júlia tette. Egy
csöppet sajnálom, hogy nem tudtam úgy megvalósítani az ötleteimet, ahogyan azt
szerettem volna, (az biztos, hogy az időbeosztást nagyon meg kellene tanulnom
végre). Mindenesetre nagyon tanulságos és élvezetes verseny volt, ha hamarabb
értesülök róla, biztosan mentem volna már akár kilencedikben vagy tizedikben,
sajnálom, hogy többet már nem mehetek. Nagyon ajánlom a többi diáknak, hogy amíg
van lehetőség menjenek, kár kihagyni.
Az Irodalom Másképp verseny a tanár szemével:
A
verseny döntőjében a felkészítő tanárok sem maradtak szakmai programok nélkül. Szombaton
és vasárnap is részt vehettünk a regényekhez kapcsolódó szemináriumokon, melyet
Lakatos István középiskolai tanár és Mészáros Márton egyetemi oktató tartott. A
foglalkozásokon többek között a lágert mint teret, az emlékezés
szubjektivitását, a szövegekben fellelhető fordított nevelődési helyzetet, a
hazatérés ambivalenciáját elemeztük.
Szintén
mindkét napon sor került tanári szakmódszertani „órára”. Az első alkalommal
Tóth László számolt be az általa az Apáczai Gimnáziumban vezetett
vitaszakkörről, annak tanórai keretek közötti megvalósíthatóságáról. A feladatokat
kipróbálva megtapasztaltam, milyen magasfokú koncentrációt, egyéni és
csapatmunkát igényel az eredményes disputa.
Vasárnap
Gyeskó Ágnes vezetésével megtudhattuk, hogyan, milyen módszerekkel nyerhet
teret az irodalomórán az irodalomterápiás szemlélet. Számomra érdekes és
izgalmas, ahogyan a szövegvilágok lehetőséget adnak a tanulóknak (és nem csak nekik)
saját érzéseikről beszélni, vagy akár írni is azokról. Az érzések kifejezése
pedig utat nyithat a megértéshez, a problémák megoldásához.
Csengéhez
kapcsolódva, vele egyetértve szeretném még megjegyezni, hogy a befogadó,
barátságos, irodalomszerető közeg nagyon inspiráló volt, magam is bátorítok
Mindenkit, hogy vegyen részt a jövő évi Irodalom Másképp versenyen.
További részletek: https://www.facebook.com/e5vosszervezes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése