Márton-nap
A legenda szerint Szent Márton a Római Birodalom Pannónia tartományának
Savaria nevű városában (mai Szombathely) látta meg a napvilágot 316-ban
vagy 317-ben egy római tribunus (elöljáró) fiaként. A római császár
katonájaként szolgáló Márton a franciaországi Amiens városában egy hideg
téli estén odaadta meleg köpenyének felét egy nélkülöző koldusnak. Aznap
éjszaka álmában megjelent Jézus a koldus alakjában. Innentől kezdve nem
a hadsereget, hanem Istent szolgálta, megkeresztelkedett.
Misszionáriusként sok jót cselekedett. Jóságáról még életében legendák
keringtek, püspökké akarták szentelni. A monda szerint mikor ennek hírét
vette, az érte jövő küldöttek elől nagy alázatosságában a ludak óljába
bújt. A szárnyasok azonban gágogásukkal, szárnyuk verdesésével óriási
zajt csaptak, így elárulva Márton rejtekhelyét. Mártont 371-ben püspökké
szentelték és haláláig, 398-ig Tours-ban segítette a rászorulókat.
Szent Márton és a koldus találkozása (Pannonhalma Porta Speciosa) |
Szent Márton kultusza a Pannónia területén már a honfoglalás előtt is
virágzott. Szent István tisztelete jeléül a zászlaira a hadvezér Márton
képét festette. A hagyomány szerint a szent egy álomban sietett a király
és az ország védelmére. Így Szent Márton Szűz Mária után az ország
patrónusa lett. A pannonhalmi bencés apátság is Márton
tiszteletére épült azon a helyen (Savaria Sicca), ahol az egyik
hagyomány szerint a szent született.
Egy másik változat szerint ez a hagyomány a római időkre nyúlik vissza. November
11-e a naptárban ősidők óta a téli évnegyed kezdő napja: megkóstolták
az új bort és az új termés is kitartott bőven, így nagy eszem-iszomot
tartottak, hogy jövőre is jó termés legyen mindenhol. A rómaiak
Aesculapiust, az orvosistent ünnepelték ilyenkor, s ludat öltek, amely a
hadisten, Mars szent madara volt. (A madarak gágogásukkal egyszer
megmentették Rómát a gallok éjszakai orv rajtaütésétől.) A keresztény
naptárban is ez alapján kapott helyet: a lúd római neve
“avis Martis” (Mars isten madara); régi szófejtéssel „Márton
madara”-ként ünnepelték, így nem kellett eltérni a lúdlakomák
évnegyedkezdő római szokásától. A reformációnak korában is folytatódott a
hagyomány: a protestánsok Luther Márton neve napját ünnepelték ezen a napon.
A Márton-napi liba-lakomáról szóló első írásos
beszámoló 1171-ből származik. Akkoriban ez inkább azzal volt
kapcsolatba hozható, hogy Szent Márton napja jelentette a paraszti év
végét, a népszokás ilyenkor zárták le az éves gazdasági munkákat,
kezdetét vette a természet téli pihenő időszaka. A cselédek ilyenkor
kapták meg évi bérüket és hozzá ráadásként egy libát, mert a szárnyasok
nyáron felduzzadt hadát a tél beállta előtt meg kellett tizedelni. E
napon kóstolták meg az újbort és vágtak le először tömött libákat. Ám e
szokás gyökerei is mélyebbre, az aratási időszak végén álló pogány
állatvágási ünnepekre nyúlnak vissza, amelyeket a kereszténység így vett
át.
Márton napjához számos népszokás kapcsolódik: a libalakomán és az újbor
fogyasztásán kívül egyéb hiedelmek, időjóslási szokások is kapcsolódnak e
naphoz. A tapasztalat szerint Szent Márton napja
körül legtöbbször elromlott az idő és leesett az első hó. Ha hó esett,
akkor azt mondták, hogy Szent Márton püspök fehér lovon jött. Ha
Márton napja fehér lovon köszöntött be, hosszú telet jósoltak, ha barna
lovon jött, vagyis nem esett a hó, úgy tartották, karácsonyig nem is
lesz. Ha kevés hó esett: Márton csak megrázta a szakállát.
Úgy
tartották, hogy a Márton napra levágott lúd mellcsontja megmutatja,
hogy milyen idő várható; ha barna volt: esős, ha fehér: havas telet
vártak.
A galgamácsaiak szerint a Márton-napi jeges eső korai tavaszt jelent. Göcseji hagyomány, hogy Márton hetében sem mosni, sem szárogatni nem szabad, mert különben marhavész lesz. A népi megfigyelések szerint "ha Márton napján lúd a jégen áll, karácsonykor sárban botorkál". A néphit szerint a Márton-napi eső nem jelent jót, mert utána rendszerint fagy, majd szárazság következik.
Márton a jószág patrónusaként, és a nagyobb borvidékeken az Új-bor védőszentjeként is ismert. Az állatokhoz kacsolódó hagyomány a Szent Márton vesszeje is. A pásztorok ezen napon egy csomó
vesszőt adtak ajándékba azoknak a gazdáknak, akiknek a barmai kijárnak a
legelőre, a csordába. Ez a nyaláb vessző volt a Szent Márton vesszeje. Nagymagyaron
a Márton-köszöntőt versbe mondták el. A pásztorokra, gazdára, az egész
háznépre s a háziállatokra is Isten áldását kérték. E köszöntő
jutalmaképpen a gazda megfizette a "bélesadót", vagy másképpen nevezve a
"rétespénzt". Ilyenkor minden gazdánál nagy lakomát csaptak,
vendégséget rendeztek az ünnep tiszteletére. A Répcevidéken a pásztorok Márton estéjén végigjárták a falut, és a házakhoz így köszöntöttek be:
Elhoztam Szent Márton püspök vesszejét.
A szokást nem mi kezdtük, és nem mi végezzük.
Állataiknak annyi szaporulata legyen,
Ahány ága-boga van a vesszőnek.
Márton vesszeje
rendszerint többágú volt. Bacsfán a a gazda ezzel veregette meg a
disznókat, hogy egészségesek, edzettek, jó ízűek legyenek. A hit
szerint, ahány ága volt a vesszőnek, annyit malacozott a koca. A
bősi gazdák Márton vesszejét a disznóól tetejére szúrták, mert ez
megvédte az állatokat a dögvésztől. Tavasszal pedig ezzel a vesszővel
hajtották ki a barmokat a legelőre, így ezeket nem érhette veszedelem,
nem hullottak el. Sepsén megverik egy hosszú póznával a diófa ágait, hogy jövőre többet teremjen.
Nem sokkal Márton napja előtt főként Németországban szokás, hogy az
óvodások és a kisiskolások világító lampionokat barkácsolnak, és este
ezekkel vonulnak az utcákon. A felvonulást hangos énekszó kíséri a
szokásos Márton-napi dalokkal. Előfordul, hogy eljátsszák a piros
kabátos legionáriusnak beöltöztetett Márton és a koldus találkozását. A
gyerekek ilyenkor libasült helyett inkább kelt tésztából készült
süteményt majszolnak.
Gyerekek lampionos felvonulása Szent Márton napján |
Márton-napi sütemények |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése