2022. szeptember 30., péntek

Szevasz, Szevasz!

 

A Tilos az Á kiadó Szevasz címmel jelentetett meg novellaválogatást 2021-ben. A kötetben fellelhető 25 kortárs kisprózát a szerkesztő Péczely Dóra válogatta. A szövegekhez Szinvai Dániel készített illusztrációkat, melyek lendületes, határozott, olvasásra csábító karaktert adnak a külcsínnek. Igen, jó ezt a könyvet kézbe venni.



            Még jobb olvasni. A rövid alkotások – melyeknek keletkezésükkor (a Szevasszal ellentétben) nem volt kiemelt célja a fiatal olvasók megszólítása – öt nagy téma köré csoportosulnak. A témák a következők: szerelem, család, (keresztény) hagyományok, művészet, haza. Ezek a fogalmak ugyanakkor semmiképp sem jelentenek korlátot; novellákban jelen lévő helyzetek, konfliktusok összetettek.

A továbbiakban egy-egy művet említek a ciklusokból.

            Tóth Krisztina Vaktérkép (Életvonal) című alkotásának[1] főszereplője egy egyetemista lány, akinek egyszerre kell megküzdenie édesanyja balkezességével, saját bal kezének életvonalával, a római történelem vizsgájával, a hőséggel, a vaktérképpel, a tapasztalás és a csalódottság okozta könnyeivel, saját és szerelme „nem akarásával”. A történet 1989-ben Kádár János halálának nyarán játszódik; érdekesség, hogy a megjelenített egyéni krízis kicsiben leképezi a társadalom egészét érintő gyökeres átalakulást, a rendszerváltozást.

Ughy Szabina műve, az Én vezetek[2] szintén nagyon érzékeny és kamasz szempontból is releváns kérdésköröket érint. Ezek egyike a szerelmesek közötti korkülönbség, a másika pedig a szülő-gyermek, az apa-lánya kapcsolat, melyben a felnőtté válás is szerepet kap. Meddig tartozik egy gyermek engedelmességgel a szüleinek; mikor szólhat, ha szólhat egyáltalán, ha helytelenít valamit szülei viselkedésében; mikor mondhat nemet? A kérdéseket novella központi motívuma az autóvezetés veti fel, mely a felnőttlét szimbóluma helyett és mellett a gyermeki kiszolgáltatottságot és a felnőttlét viszontagságait jelöli. A szövegből kiderül, hogyan boldogul egy gimnazista lány friss jogosítványával egy nyaraláson problémás családjával és nála jóval idősebb szerelmével.

A vámos és az Úristen[3] kicsit ironikus módon a keresztény hagyományok tematikus egységben kapott helyet. Bartis Attila novellájának sajátos nyelvezetű világából talán kiderül, hogyan férhet el egy Marosvásárhelyről Magyarországra disszidálni készülő férfi egész élete egy (az Úristen segítségével bepakolt) vulkánfíber kofferben. Azon azonban, hogy a legfontosabb becsomagolható-e már az olvasónak magának szükséges elgondolkoznia.

A kortárs magyar irodalom egyik megkerülhetetlen alakja, Dragomán György is publikált a Szevaszba. A Varázstábla[4] többek között az élet és a művészet ingoványos kapcsolatát, a kettő közötti átjárhatóságot tematizálja egy testvérpár és egy doktornő szerepeltetésével. A helyszín egy meg nem nevezett funkciójú intézet. A történet időkezelése különleges; részben retrospektív, az egyik testvér és a doktornő beszélgetéséből derül fény a festőművész báty intézeten belüli életére. Az azon kívüliről pedig a testvér gondolkodási folyamata tudósít. Ahhoz, hogy megtudd/megtudja, mi lett a fiatal festőművész egy villamosremízbe tervezett kiállításával, milyen szerepet kap a „varázstábla” és hogyan éli túl alkotóját a festmény bele kell olvasni/lapozni a kötetbe.

Az utolsó rész novellái közül Haklik Norbert Amerikai palacsinta[5] című szövegét emelném ki, mert számomra emlékezetes, ahogyan a főszereplő korábbi magyarországi otthonától sok ezer kilométerre honvágyát enyhítendő waffelt, azaz gofrit, azaz amerikai palacsintát szeretne enni.

A szerkesztő „nem titkolt célja, hogy a Szevasz novellái kedvet csináljanak az írók többi művének elolvasásához is.” (341. oldal) Saját nem titkolt célom az, hogy ösztönözzem a Szevasz itt említett és nem említett szövegeinek olvasását.

(A kötet kölcsönözhető az iskolai könyvtárból.)



[1] Korábbi megjelenés a Vonalkód (Magvető Kiadó, 2006) című kötetben.

[3] Korábbi megjelenés a Lázár apokrifek (Magvető Kiadó, 2005) című kötetben.

[4] Korábbi megjelenés az Oroszlánkórus (Magvető Kiadó, 2016) című kötetben.

[5] Korábbi megjelenés a Tom Hanks a vizek felett (Scolar Kiadó, 2017) című kötetben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése