A Tilos az Á kiadó Szevasz címmel
jelentetett meg novellaválogatást 2021-ben. A kötetben fellelhető 25 kortárs
kisprózát a szerkesztő Péczely Dóra válogatta. A szövegekhez Szinvai Dániel
készített illusztrációkat, melyek lendületes, határozott, olvasásra csábító karaktert
adnak a külcsínnek. Igen, jó ezt a könyvet kézbe venni.
Még
jobb olvasni. A rövid alkotások – melyeknek keletkezésükkor (a Szevasszal
ellentétben) nem volt kiemelt célja a fiatal olvasók megszólítása – öt nagy téma
köré csoportosulnak. A témák a következők: szerelem, család, (keresztény)
hagyományok, művészet, haza. Ezek a fogalmak ugyanakkor semmiképp sem jelentenek
korlátot; novellákban jelen lévő helyzetek, konfliktusok összetettek.
A továbbiakban egy-egy művet említek
a ciklusokból.
Tóth
Krisztina Vaktérkép (Életvonal) című alkotásának[1] főszereplője
egy egyetemista lány, akinek egyszerre kell megküzdenie édesanyja
balkezességével, saját bal kezének életvonalával, a római történelem
vizsgájával, a hőséggel, a vaktérképpel, a tapasztalás és a csalódottság okozta
könnyeivel, saját és szerelme „nem akarásával”. A történet 1989-ben Kádár János
halálának nyarán játszódik; érdekesség, hogy a megjelenített egyéni krízis
kicsiben leképezi a társadalom egészét érintő gyökeres átalakulást, a
rendszerváltozást.
Ughy Szabina műve,
az Én vezetek[2]
szintén nagyon érzékeny és kamasz szempontból is releváns kérdésköröket
érint. Ezek egyike a szerelmesek közötti korkülönbség, a másika pedig a
szülő-gyermek, az apa-lánya kapcsolat, melyben a felnőtté válás is szerepet
kap. Meddig tartozik egy gyermek engedelmességgel a szüleinek; mikor szólhat,
ha szólhat egyáltalán, ha helytelenít valamit szülei viselkedésében; mikor mondhat
nemet? A kérdéseket novella központi motívuma az autóvezetés veti fel, mely a
felnőttlét szimbóluma helyett és mellett a gyermeki kiszolgáltatottságot és a felnőttlét
viszontagságait jelöli. A szövegből kiderül, hogyan boldogul egy gimnazista
lány friss jogosítványával egy nyaraláson problémás családjával és nála jóval
idősebb szerelmével.
A vámos és az
Úristen[3] kicsit ironikus módon a
keresztény hagyományok tematikus egységben kapott helyet. Bartis Attila
novellájának sajátos nyelvezetű világából talán kiderül, hogyan férhet el egy Marosvásárhelyről
Magyarországra disszidálni készülő férfi egész élete egy (az Úristen
segítségével bepakolt) vulkánfíber kofferben. Azon azonban, hogy a legfontosabb
becsomagolható-e már az olvasónak magának szükséges elgondolkoznia.
A kortárs magyar
irodalom egyik megkerülhetetlen alakja, Dragomán György is publikált a Szevaszba.
A Varázstábla[4]
többek között az élet és a művészet ingoványos kapcsolatát, a kettő közötti
átjárhatóságot tematizálja egy testvérpár és egy doktornő szerepeltetésével. A
helyszín egy meg nem nevezett funkciójú intézet. A történet időkezelése
különleges; részben retrospektív, az egyik testvér és a doktornő beszélgetéséből
derül fény a festőművész báty intézeten belüli életére. Az azon kívüliről pedig
a testvér gondolkodási folyamata tudósít. Ahhoz, hogy megtudd/megtudja, mi lett
a fiatal festőművész egy villamosremízbe tervezett kiállításával, milyen szerepet
kap a „varázstábla” és hogyan éli túl alkotóját a festmény bele kell
olvasni/lapozni a kötetbe.
Az utolsó rész novellái
közül Haklik Norbert Amerikai palacsinta[5] című szövegét
emelném ki, mert számomra emlékezetes, ahogyan a főszereplő korábbi
magyarországi otthonától sok ezer kilométerre honvágyát enyhítendő waffelt,
azaz gofrit, azaz amerikai palacsintát szeretne enni.
A szerkesztő „nem
titkolt célja, hogy a Szevasz novellái kedvet csináljanak az írók többi
művének elolvasásához is.” (341. oldal) Saját nem titkolt célom az, hogy
ösztönözzem a Szevasz itt említett és nem említett szövegeinek
olvasását.
(A kötet kölcsönözhető az iskolai
könyvtárból.)
[1]
Korábbi megjelenés a Vonalkód (Magvető Kiadó, 2006) című kötetben.
[2]
Első megjelenés: https://www.kulter.hu/2021/01/ughy-szabina-prozaja/
[3]
Korábbi megjelenés a Lázár apokrifek (Magvető Kiadó, 2005) című kötetben.
[4]
Korábbi megjelenés az Oroszlánkórus (Magvető Kiadó, 2016) című kötetben.
[5]
Korábbi megjelenés a Tom Hanks a vizek felett (Scolar Kiadó, 2017) című
kötetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése