Mert koncertre járni is jó
Verdi: Falstaff
BFZ
Fischer Iván
Ha
valami nagyon jó, ha valami tökéletes – azt mondjuk: a csillagok szerencsés együtt
állása. S ezzel kitágítjuk, a végtelen univerzummal kapcsoljuk össze az
élményt.
A
csillagok...Igen. Verdi. Shakespeare. Budapesti Fesztiválzenekar. Fischer Iván.
És az európai operaénekesek színe-java. Különleges színpad, ahol az énekesek a
zenészek között járnak-kelnek, s ahol a zenészek néha leteszik hangszerüket, s
énekelnek egy kicsit. A jelmezek, oh. A hölgyek Fellinit idéző eleganciával,
Falstaff pedig nagyon mókás ruhákban.
Ez
mind együtt. A Művészetek Palotájában, a budapesti közönségnek, vasárnap (és
kedden, szerdán) este.
Nekünk,
hogy átéljük a csodát. Hogy elringasson és megnevettessen minket ez a mese.
Mert mi is az opera? Egy egyszerű történet – persze rólunk szól ez is – énekelve,
zenekari kísérettel.
Falstaff,
vagyis: Sir John Falstaff, a pénzszűkében szenvedő korhely lovag úgy gondolja, terjedelmes
pocak, gyér hajkorona, éltes kor nem számít, személyes varázsa és előkelő
rangja még mindig lehetővé teszi számára az udvarlást, a csábítást. Mindjárt
egyszerre két hölgy szívét veszi célba. A híres becsület-áriában osztja meg velünk
minderről gondolatait. Ez a monológ filozofikus magasságokban szárnyalva mondja
el Falstaff lesújtó véleményét erről a társadalomban hazugsággá vált
elvárásról. A turpisság azonban kiderül, s Falstaff végül a Temzében végzi. De
a hölgyek és társaságuk alaposabb leckét kíván adni (a csurom vizes, s némiképp
elkeseredett) Falstaffnak, így éjféli randevúra hívják a windsori erdő tisztására.
És itt kell adóznunk Giulio Boito nagyságának, és librettójának, melyet
Shakespeare IV. Henrik és A windsori víg nők című darabjai nyomán írt meg. Így
válhatott valóra Verdi álma, hogy vígoperát írhasson kedvence Shakespeare
nyomán. És jöhetett létre a harmadik felvonásban Verdi 19. századi zenéjével
egy reneszánsz csoda. Egy olyan éjféli-erdő, melyben tündérek és koboldok – a zenekar
tagjai, mesés türkizkék, türkizzöld, csillogó ruhákban, a fejükön ugyanilyen
fejdíszekkel, melyek életre kelve, kis lámpásokkal világítanak, ez tényleg
mese, varázslatos szépség volt -, álarcos „bosszúállók” és az Falstaff találkozik,
aki nem egy egyszerű megöregedett lovag, hanem egy lovag, aki megőrizte a
lovagi világot, világlátása reneszánsz, életkedve pedig töretlen. És ez az,
amiért csodálatos a Falstaff. Fischer Iván szavaival: „Falstaff szeretetreméltó figura. Csodálatosnak tartom például azt a
tulajdonságát, hogy egy-egy bosszantó epizód után csak rövid ideig kesereg,
optimizmusa és humora villámgyorsan helyrebillen. És ez kölcsönös, mert
környezete is humorra kezeli őt. Megkínozzák, vízbe dobják, ijesztgetik,
piszkálják, megszégyenítik, de a keserűség nem tart sokáig. Nekem nagyon
tetszik, hogy nem taszítják ki, hanem együtt mulatnak vele a darab végén.”
Mondtam,
hogy ez is rólunk szól.
Csodálatos
este volt. Mese. Muzsika.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése