1893-ban ezen a napon szabadalmaztatta Csonka János és Bánki Donát a porlasztót.
A szabadalmaztatott berendezés csak
hónapokkal előzte meg a német Maybach hasonló szerkezetét.
Bánki és Csonka a fennmaradt történet szerint egy vizet permetező virágáruslány láttán dolgozta ki a karburátor alapelvét 1891-ben. A történet így olvasható a Magyar Feltalálók című oldalon:
"A két jóbarát egy fárasztó, kísérletekkel eltöltött nap után együtt ment hazafelé a Műegyetem Múzeum körúti épületéből, amikor a Nemzeti Múzeum sarkán Csonka János megpillantott egy virágáruslányt, aki egy kézi vízporlasztóval permetezte virágait. Ekkor ötlött fel benne, hogy a benzint is így kellene a motor szívócsövébe juttatni. Bánki Donát felismerte, hogy fújás helyett elegendő a motor szívóhatását felhasználni, s így megszületett a világ első porlasztója, a Bánki-Csonka-féle karburátor. Bánki Donát és Csonka János 1893. február 11-én jelentették be szabadalmukat a porlasztóra. A gyorsan elkészített szabadalmi bejelentéshez egy régebbi (1891-es) rajzot mellékeltek, mert Bánki Donát egyetemi tanulmányai miatt időhiányban volt. Ez a tény arra mutat rá, hogy a karburátor már 1891-ben is készen volt."
Bánki és Csonka a fennmaradt történet szerint egy vizet permetező virágáruslány láttán dolgozta ki a karburátor alapelvét 1891-ben. A történet így olvasható a Magyar Feltalálók című oldalon:
"A két jóbarát egy fárasztó, kísérletekkel eltöltött nap után együtt ment hazafelé a Műegyetem Múzeum körúti épületéből, amikor a Nemzeti Múzeum sarkán Csonka János megpillantott egy virágáruslányt, aki egy kézi vízporlasztóval permetezte virágait. Ekkor ötlött fel benne, hogy a benzint is így kellene a motor szívócsövébe juttatni. Bánki Donát felismerte, hogy fújás helyett elegendő a motor szívóhatását felhasználni, s így megszületett a világ első porlasztója, a Bánki-Csonka-féle karburátor. Bánki Donát és Csonka János 1893. február 11-én jelentették be szabadalmukat a porlasztóra. A gyorsan elkészített szabadalmi bejelentéshez egy régebbi (1891-es) rajzot mellékeltek, mert Bánki Donát egyetemi tanulmányai miatt időhiányban volt. Ez a tény arra mutat rá, hogy a karburátor már 1891-ben is készen volt."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése