2013. január 9., szerda

1660 - Házsongárd

1660. január 9-én helyezték örök nyugalomra a házsongárdi temetőben Apáczai Csere Jánost, korának egyik legnagyobb tudósát, a hazai művelődés, tudományosság és nevelésügy kiemelkedő alakját, aki  tevékenységében harmóniát teremtett erdélyi, magyar, európai és egyetemes emberi értékek között.

Fájl:Kvár Házsongárd Apáczai.jpg
Apáczai síremléke a házsongárdi temetőben

Áprily Lajos: Tavasz a házsongárdi temetőben 
(Apáczai Csere Jánosné, Aletta van der Maet emlékének)

A tavasz jött a parttalan időben
s megállt a házsongárdi temetőben.

Én tört kövön és porladó kereszten
Aletta van der Maet nevét kerestem.

Tudtam, hogy itt ringatja rég az álom,
s tudtam, elmúlt nevét már nem találom.

De a vasárnap délutáni csendben
nagyon dalolt a név zenéje bennem.

S amíg dalolt, a századokba néztem
s a holt professzor szellemét idéztem,

akinek egyszer meleg lett a vére
Aletta van der Maet meleg nevére.

Ha jött a harcok lázadó sötétje,
fénnyel dalolt a név, hogy féltve védje.

S a dallamot karral kisérve halkan,
napsugaras nyugat dalolt a dalban,

hol a sötétség tenger-árja ellen
ragyogó gátat épített a szellem.

Aletta van der Maet nevét susogta,
mikor a béke bús szemét lefogta.

S mikor a hálátlan világ temette,
Aletta búja jajgatott felette,

míg dörgő fenséggel búgott le rája
a kálvinista templom orgonája.

Aztán a dal visszhangját vesztve, félve
belenémult a hervadásba, télbe.

Gyámoltalan nő - szól a régi fáma -
urát keresve, sírba ment utána...

A fényben, fenn a házsongárdi csendben
tovább dalolt a név zenéje bennem.

S nagyon szeretném, hogyha volna könnyem,
egyetlen könny, hogy azt a dallamot
Aletta van der Maet-nak megköszönjem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése