Kilencvenkét éves korában elhunyt Jancsó Miklós
Kossuth-díjas filmrendező, a Szegénylegények, a Csillagosok, katonák és a
Kapa-Pepe-filmek alkotója.
Jancsó Miklós 1921. szeptember 27-én született
Vácott. 1944-ben Kolozsváron szerzett jogi diplomát, majd Budapesten elvégezte
a Filmművészeti Főiskola rendező szakát is. Már harminchat éves volt, amikor
megrendezte első nagyjátékfilmjét, A harangok Rómába mentek címmel
(1958). Több mint fél évszázados
pályának utolsó egész estés filmje a 2010-es, Mátyás királyról szóló, Oda
az igazság.
Az 50-es évek végén ismerkedett meg Hernádi Gyula
íróval, aki onnantól kezdve 2005-ös haláláig állandó alkotótársa,
forgatókönyvírója lett.
Nemzetközi ismertségre a cannes-i filmfesztivál
versenyprogramjában szereplő 1966-os Szegénylegények-kel tett szert,
amely a modern magyar film egyik első, meghatározó alkotásává vált. Ebben már
megjelentek a később Jancsó védjegyévé váló jellemzők: a hosszú snittek, a
puszta és a meztelen nők. A film ugyan az 1848-as szabadságharc utórezgéseiről
szól, de a meghurcolt és besúgásra
kényszerített betyárok
története gazdagabb jelentést hordoz, és
erős történelmi párhuzamot von a tíz évvel azelőtti magyar eseményekkel.
1968-ban két filmje is részt vett a cannes-i
fesztivál versenyében, az 1917-es orosz forradalom után, a polgárháborúban
játszódó Csillagosok, katonák és a Fényes szelek, mely címében is egy
korszakot idéz. Magyarország második világháború utáni rövid szakaszát a
kommunista diktatúra kiépülése előtti pillanatot,amely magában hordozza a
demokráciába vetett hitet ugyanúgy, mint a
marxista történelemszemlélet igazságtalan diadalát.
A 70-es évekre Jancsó az európai film egyik
meghatározó alakjává vált. A cannes-i versenyprogramban mutatták be a Még
kér a nép (1972) című filmjét,mely
rendezői díjat kapott. A Szörnyek évadja (1987) Velencében került
versenybe, ahol Jancsó 1990-ben életműdíjat is kapott.
1999-ben készült el a rendszerváltás utáni
Magyarország társadalmát szatirikusan bemutató Nekem lámpást adott kezembe
az Úr Pesten című filmjét, az elsőt, amelyben Kapa (Mucsi Zoltán) és Pepe
(Scherer Péter) figurája áll a középpontban. Ezt további, részben improvizatív
jellegű Kapa-Pepe-filmek követték, köztük az Anyád! A szúnyogok és az Utolsó
vacsora az Arabs Szürkénél.
Utolsó munkája a Tarr Béla produceri irányítása
alatt megvalósult Magyarország 2011 című szkeccsfilm egyik epizódja
volt. 2011-ben úgy nyilatkozott, hogy a mozifilmet már nem érzi érvényes
megszólalási formának: "Szerintem már nem az. A mozifilm arra készült,
hogy tele legyen a háromszáz fős nézőtér. Most hárman ülnek bent, az már nem
mozi többé.
. Alexandre
Astruc francia filmkritikust idézve azt mondta:” a film akkor lesz
művészet, ha a kamera olyan lesz, mint a töltőtoll. És most már olyan. Mondjuk
a töltőtoll is hiába volt, mert nem tudott mindenki József Attila lenni."
Görbe János és Latinovics Zoltán a Szegénylegényekben
|
Részlet a Szegénylegények című filmből
|
Részlet a Fényes szelek című filmből
|
Pepe(Scherer Gábor) és Kapa(Mucsi Zoltán) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése