1921-ben ezen a napon született Friedrich Dürrenmatt, svájci születésű drámaíró.
Legismertebb alkotásai Az öreg hölgy látogatása, A nagy Romulus, és A fizikusok.
Írói indulásáról írta Hegedűs Géza:
"Apja protestáns prédikátor volt. Nagyapja is pap, de közben hazájukban hírneves
konzervatív, vallásos szemléletű, de szellemesen szatirikus író. Az áhítatos
szellemben nevelkedő, iskolában, egyetemen kiváló fiú mindvégig afféle szabad
szellemű vallásos ember maradt, aki világraszóló életművében sajátosan ötvözte
az egzisztencialista filozófiát és a protestáns teológiát. Ennek művelődési
előzménye, hogy egyetemistaként párhuzamosan tanult filozófiát és teológiát.
Kezdetben még papnak is készült, mint apja és nagyapja. Mire azonban túl volt az
egyetemen is, kiderült, hogy kitűnően rajzol, ért a grafika műszaki tudnivalóihoz,
és amúgy mellékesen szenvedélyes érdeklődéssel jár színházba, elmélyül a
dramaturgiai irodalomban is. További útja úgy vezetett az irodalom felé, hogy egy nagy
és tekintélyes zürichi hetilapnak rajzolója, grafikusa, színikritikusa lett. A
kritikák drámaelemzései figyelmét egyre inkább a dramaturgia felé fordították.
Alaposan elmélyedt a drámaszerkesztés és drámaépítés problémakörében. Néhány új szempontokat felvető drámaelméleti tanulmány után 26 éves korában -
1947-ben - végre maga is megpróbálkozott a drámaírással.
(Forrás: itt.)
Dürrenmatt életművéről írta Magyar Ferenc:
"A paradoxonban a valóság tükröződik. Aki elutasítja a paradoxont, kiszolgáltatja
magát a valóságnak. A dramaturgia elhiteti a nézővel, hogy kiszolgáltatja magát a
valóságnak, de arra nem kényszerítheti, hogy helytálljon a valósággal szemben, vagy
meg is változtassa. Ezek a gondolatok abból a 21 pontból valók, amelyeket Dürrenmatt
A fizikusok című drámájához fűzött. Egy világlátás és írói módszer
summázatát adják e sorok, meg egy vitáét is; amelyet a reá - tagadott, ám
tagadhatatlan - hatást gyakorló mesterrel, Bertold Brechttel
folytatott az író. [...] A Színházi problémák című tanulmányában írja
Dürrenmatt: >>...az események anélkül mennek végbe, hogy bárki felelős lenne
értük egyénileg... Közös a bűnünk... inkább szerencsétlenek vagyunk, mint
bűnösök. A komédia illik tehát hozzánk. Világunk éppúgy a groteszkbe
vezetett el, mint az atombombához. . . az apokaliptikus vízió lett groteszkül reális.<< A moralista Dürrenmatt egész életműve ennek a világlátásnak a konzekvens megformálása drámában, epikában egyaránt. "
vezetett el, mint az atombombához. . . az apokaliptikus vízió lett groteszkül reális.<< A moralista Dürrenmatt egész életműve ennek a világlátásnak a konzekvens megformálása drámában, epikában egyaránt. "
(Forrás: itt.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése