Színházba
járni jó
Shakespeare
kétszer
IV. Henrik.
Örkény Színház.
III. Richárd.
Radnóti Színház.
Színházba
járni jó. Éppen azon okból, amiért az ókori görögöknek jó volt: átélni,
elutasítani, azonosulni, megtisztulni. Kicsit jobbá válni.
Meggyőződésem,
hogy a színházak, rendezők okkal választanak darabokat. Mondani akarnak valamit
nekünk. Azokban a színházakban, melyeket kedvvel és rendszeresen látogatok
egészen biztosan így van.
Shakespeare örök. Mondják. Nem is kétséges. Ötszáz éve színpadon,
filmen, musicalben, kosztümösen vagy farmerban. És még mindig nem unjuk. Hogy
is tehetnénk, hiszen Shakespeare, miközben saját kortársainak tartott tükröt, feltárva
nekik kendőzetlen arcukat, igazi, mély analitikusként nekünk is megmutatja
lelkünk sötét bugyrait. A királydrámákban és tragédiákban.
A IV. Henrik
Shakespeare korának kedvelt darabja volt, sok száz évvel később nézve azonban
szövevényes, vég nélküli küzdelem megannyi feudális család között az angol
koronáért. (Legismertebb figurája a már-már reneszánsz életművész: Falstaff.)
A III. Richárd
pedig talán a mindenki számára ismert „Országomat egy lóért!” mondatban
testesül meg. És természetesen Richárd is király akart lenni. Uralkodó.
Mi kapcsolja
össze (az evidens műfaji besoroláson kívül) az Örkény és a Radnóti választását?
A hatalom
természete, legitimitása, a hatalom megragadása, az oda vezető véres,
kegyetlen, törvénytelen út. Nincs tisztán, erkölcsösen szerzett hatalom. Küzdelem
van, csalás, ármány, hízelgés és hitszegés. És a hatalom átörökítése. A fiúk
már mentesek (?) apáik bűneitől.
Az Örkényben
„kompakt” előadást láthatunk. Feszes, jó ritmusú, profi játékot, sok
átöltözéssel, alakváltással (43 szerep, 17 színész). Vezet minket a színlapon
kiemelt mondat:
„Egy
napon majd – így folytatta Richárd –
a bűn, mint meggyűlt kelés, kifakad
és folyni kezd a genny.”
a bűn, mint meggyűlt kelés, kifakad
és folyni kezd a genny.”
Egy napon majd.
De a darab vége nem ad megnyugvást. Nincs katarzis.
A Radnóti III.
Richárdja sodró, dinamikus előadás. Az első monológból megismerjük Glostert, s
már-már megsajnáljuk: micsoda szörnyű, iszonyú születés, s milyen szerencsétlen
sors...
„Ki torzult, félig-kész és idő előtt
Küldettem el e lélegző világba,
Bénán s idétlenül, hogy a kutyák
Megugatnak, ha bicegek előttük”
De gyorsan
rájövünk: a torz testben torz lélek lakozik, aki minden áron, bármi áron király
akar lenni. Ezt értjük.
Azt azonban
nehezebben, hogy környezete mindent lát, mindent tud, s mégsem állítja meg, nem
cselekszik.
Ez lenne a shakespeare-i
kizökkent idő?
S ha ezúttal
nincs Hamlet, hogy „helyre tolja” a kizökkent
időt? Hogy feltegye kínzó kérdéseit? Hogy kimondja a király zsarnok és
törvénytelenül szerezte hatalmát?
Ha nincs - akkor a katarzis ezúttal elmarad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése