Színházba
járni jó.
Macskajáték.
Örkény
Színház.
Mácsai
Pál rendezése.
„A Macskajáték meséjét énelőttem már több
ezren elmesélték. A darab arról szól, hogy két ember szereti egymást, de
akadályok lépnek föl, s a csábító harmadik (akit ez esetben Paulának hívnak)
minden női varázsát latba vetve magához láncolja a férfit, s a boldog pár oltár
elé lép...Ez a szerelmi háromszög csak abban különbözik elődeitől, hogy
szereplői nem tizen-, nem is huszon-, hanem hatvan- egynéhány évesek.”
(Örkény
István)
A Macskajáték – mint a remekművek mind –
kortalan. Nem számít, hogy hogyan él Giza „nyugaton”, és mennyire kisszerű a
többiek élete itt, a szocializmusban. Emberi sorsok, akár a mieink.
A színpadkép
végtelenül lecsupaszított: koszos, üres falak, három radiátor, egy lemezjátszó
és néhány szék. A székek pozicionálása segíti a tér áthidalását. De igazából ez
nem is annyira fontos. Ami számít, az a szereplők párbeszédében van. A múlt kinek
kinek másként való felidézése és a jelen történéseinek megosztása.
Így ismerjük
meg Orbánnét, aki soha nem adta fel, (Pogány Judit „belakja” az egész teret:
fáradhatatlan dinamizmusa mindent elhitet velünk) - és nem teszi most sem: perlekedik,
vitatkozik, hízeleg és ha kell füllent is. Hiszen nagyon fontos neki, hogy Giza
jóváhagyja az ő szerteszét életét. Giza, aki hosszú ideje tolószékhez kötött,
de ő a nővér, s ő a tanúja a valaha Szolnok megye szépeiként ismert Szkalla-lányok
gyönyörűséges múltjának. Molnár Piroska egy székben ülve lélegzetelállító
játékot nyújt: csak ül, keze mozdul, figyel, hallgat, arca rezdül, szeme rebben
és más árnyalata lesz a jelenetnek. A jelen pedig a réges-régi szerelem őrzése,
bármilyen is már, s ennek elvesztése Paula, a barátnő árulása következtében.
Szerelmi történet tehát. Szerelem és
vágyakozás. Szerelem és csalódás. Barátság. És csalódás. Árulás.
Asszonyok. Mind egyedül.
Asszonyok. Vágyakkal. Megélt vagy elfojtott
vágyakkal. Kihűlt vagy akaró vágyakkal.
Asszonyok. Múlttal, emlékekkel, a fiatalság ködbe
vesző, megfakult, már inkább csak fekete-fehér képeivel. Ki így, ki úgy.
De mindenképpen emelt fővel. Vállalva önmagát. Mert mindegy, hogy hány évesek vagyunk. Ez az élet.
A parádés szereposztás alakításai – melyet Mácsai
Pál rendezése tökéletesen kiszolgált - minden pillanatban különleges élményt
nyújtottak: Kerekes Éva Egérkéje a szívfacsaró szánalomtól a nevetésig, Békés
Itala törékeny alakja a megfellebbezhetetlen anyai kapcsolatot, Csomós Mari
Paulája a hamis álarcú barátnőt, Jordán Tamás Csermlényi Viktora pedig a
lecsúszott, szétesett, de romjaiban is hódító lovagot, a férfit hozta elénk.
Végül: Örkény az Örkény. Egy mondat a darabból,
mely szintén lehetőséget ad „az élet értelmén” való töprengésre:
Ha egy szardíniás dobozt bedobunk a tengerbe –
jó lesz a halaknak?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése