Még nincs három hónapja, hogy Nizzában elhunyt az egyik leghíresebb lengyel
drámaíró: Slavomir Mrozek.
A darab az
első részben a szülők generációjának (Stomil, Eleonóra – Mácsai Pál, Für Anikó)
kivívott, megőrzött és túlhaladott szabadságát mutatja be, s az ezt elviselhetetlennek
érző fiuk (Artúr – Máthé Zsolt) vergődését. A második részben pedig az ő
lázadását, mely rendért, eszméért kiált, hogy elnyerje az áhított boldogságot. A
megvalósított lázadás azonban a zsarnokságot eredményez.(Edek – Debreczeny
Csaba segítségével) A padlásról lehozott,
molyrágta ruhákkal szimbolizált régi-új értékek nem működőképesek. Megmutatja azt is: hiába a szabadság, ha a
hatalommal szemben nincs elég ereje a lázadónak. És máris a szabadság - zsarnokság,
lázadás - újítás, rend - hagyományok filozófiai problémáit szemléljük. Melyik
vezet el valódi cselekvéshez, valódi értékekhez és engedi a személyiség teljes
szabadságának kibontakozását? Ezekre a kérdésekre nyilván nem tudunk válaszolni
egyetlen színházi este után, de az Örkény előadása érdekes felismerésekhez
vezethet el bennünket, ha jól figyelünk. Mrozek szövege nem könnyű, de a kiváló
színészi alakítások (a nagymama: Pogány Judit, a menyasszony: Szandtner Anna, a
nagybácsi: Csuja Imre), a nagyszerű díszlet (Khell Zsolt) és jelmezek (Ignjatovic
Kristina) pompás hangulatú estét nyújtanak nekünk. A kellemes élmények után hazafelé
még mindig eltűnődhetünk generációnknak jutott korról: mennyiben engedi vagy
gátolja lázadásainkat és újításainkat, szabadságunk kibontakoztatását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése